fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en

Zbiory

  • Katalog zbiorów

      Tworząc e-katalog zbiorów przyświecały nam dwa cele: stworzenie nowoczesnej i funkcjonalnej platformy prezentującej bazę zbiorów oraz umożliwienie odkrywania eksponatów w różnych perspektywach badawczych. Szczególnie cenne wydały nam się perspektywy ukazujące fenomen miasta –  pokazujące ikonosferę, relacje społeczne mieszkańców, ekonomię czy wielokulturowość. Prezentacji zbiorów towarzyszyć będą pokazy tematyczne i artykuły a także sieć powiązań tematycznych.

      Projektując stronę internetową e-katalogu zbiorów postawiliśmy na minimalizm i czystość formy – dwa zabiegi pozwalające w jak największym stopniu skupić się na cyfrowych wizerunkach obiektów, tworzonych przez muzealną pracownię digitalizacji. Każdy obiekt traktowany jest indywidualnie, dobierane jest światło i kąt ustawienia obiektywu– dzięki temu powstają plastyczne fotografie ukazujące charakter eksponatu.

      Kolekcje Warszawskie są cały czas rozwijane, a obiektów i tekstów tematycznych cały czas przybywa. Zachęcamy do korzystania z naszego serwisu. Wszędzie i o każdej porze – zbiory Muzeum Warszawy są na wyciągnięcie ręki.

      Zespół projektowy:

      Blanka Melania Ciężka – kierownik projektu, absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim.

      Jacek Bochiński – członek zespołu, absolwent historii sztuki Akademii Teologii Katolickiej.

      Lena Wicherkiewicz – członek zespołu, absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Łódzkim.

      Milena Paszkowska – członek zespołu, absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim.

      Sylwia Baranik – członek zespołu,  absolwentka archeologii na Uniwersytecie Warszawskim.

      Piotr Głogowski – członek zespołu, absolwent polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim.

      Mikołaj Kalina, Michał Matyjaszewski, Adrian Czechowski – pracownia digitalizacja zbiorów Muzeum Warszawy.

      Kontaktkolekcje@muzeumwarszawy.pl; + 48 502 244 645

  • Gromadzenie zbiorów

      PRZYJMOWANIE OFERT DARÓW I ZAKUPÓW

      Oferty darów i zakupów przyjmowane są zwłaszcza w postaci e-maili przesyłanych na adres mailowy zespołu, a także na pracowników lub współpracowników Stanowiska. Wstępnie zaakceptowane oferty skutkują fizycznym przyjęciem obiektów w celu prezentacji na Komisji ds. Gromadzenia Zbiorów. Wypożyczenie obiektów na Komisję odbywa się na podstawie podpisanego obustronnie rewersu.

      Obiekty dostarczają Oferenci do siedziby tymczasowej Muzeum mieszczącej się na VI piętrze w Pałacu Kultury i Nauki. W uzasadnionych przypadkach, odbioru ze wskazanego miejsca dokonują pracownicy Muzeum.

      Komisje ds. Gromadzenia Zbiorów odbywają się średnio raz w miesiącu.

      Oferty książek i czasopism dla Biblioteki muzealnej przyjmuje Biblioteka na odrębnych zasadach.

      ZWROT OFERT DARÓW I ZAKUPÓW

      Wydawanie/zwrot obiektów nie zakwalifikowanych na Komisji ds. Gromadzenia Zbiorów odbywa się w siedzibie tymczasowej Muzeum w Pałacu Kultury i Nauki, (VI piętro). W uzasadnionych przypadkach zwrotu we wskazane miejsce dokonują pracownicy Muzeum.

      Dojazd do siedziby muzeum w Pałacu Kultury i Nauki środkami komunikacji miejskiej (tramwaj, autobus, metro, w pobliżu także Dworzec Centralny kolejowy) lub wjazd samochodem na płatny parking wokół Pałacu Kultury i Nauki od strony ulicy Emilii Plater.

      W przypadku przewozu większego towaru od strony ulicy Emilii Plater na dziedziniec wewnętrzny po uprzednim kontakcie z pracownikiem Zespołu ds. Gromadzenia i Wyceny Zbiorów (konieczna jest przepustka).

      W siedzibie głównej Muzeum Warszawy przy Rynku Starego Miasta nie odbywa się przyjmowanie ofert zakupów i darów.

      Polityka Gromadzenia Zbiorów Muzeum Warszawy.

      Zespół ds. Gromadzenia i Wyceny Zbiorów (DGZ)

      Adres urzędowania:

      Muzeum Warszawy
      Plac Defilad 1 (Pałac Kultury i Nauki)
      00-901 Warszawa, piętro VI

      Adres korespondencyjny:

      Muzeum Warszawy
      Rynek Starego Miasta 28
      00-272 Warszawa

       

      Współpracownicy DGZ w Oddziałach Muzeum

      Muzeum Warszawskiej Pragi
      Patrycja Labus-Sidor
      tel. 22 518 34 01
      patrycja.labus-sidor@muzeumwarszawy.pl

      Muzeum Farmacji im. mgr Antoniny Leśniewskiej
      Magdalena Ciepłowska
      tel. 22 831 71 79

      Muzeum – Miejsce Pamięci Palmiry
      Monika Kościk
      tel. 22 277 44 90 lub 22 277 44 93
      e-mail: monika.koscik@muzeumwarszawy.pl

      Muzeum Drukarstwa
      Maria Ejchman
      tel. 22 620 60 42
      e-mail: maria.ejchman@muzeumwarszawy.pl

      Korczakianum – Pracownia Naukowa
      Magdalena Pęzińska
      tel. 22 632 30 27
      e-mail: magdalena.pezinska@muzeumwarszawy.pl

       

      Pracownicy DGZ i ich Współpracownicy w Oddziałach przyjmują Interesantów po umówieniu telefonicznym lub e-mailowym.

      e-mail: gromadzenie.zbiorow@muzeumwarszawy.pl
      tel.: 22 656 60 79

  • Prawna ochrona zbiorów

      Na stronie internetowej Muzeum Warszawy zamieszczone są odwzorowania cyfrowe zbiorów, które są w domenie publicznej, oraz utworów chronionych, prezentowanych przez muzeum w ramach dozwolonego użytku.

      Przy wizerunkach zbiorów zastosowaliśmy odpowiednie oznaczenia, które wynikają z obowiązującej te przedmioty ochrony prawnoautorskiej.

      Utwory w domenie publicznej

      Znakiem domeny publicznej oznaczyliśmy zbiory, które nie są objęte ochroną przez prawo autorskie, lub utwory, do których wygasły autorskie prawa majątkowe.

      Z tak oznaczonych utworów możesz korzystać – w celach komercyjnych i niekomercyjnych – na wszystkich polach eksploatacji. Na przykład, utwór można swobodnie:

      • kopiować,
      • zmieniać i remiksować,
      • rozpowszechniać,
      • przedstawiać i wykonywać.

      Warunki wykorzystania:

      • nie musisz uzyskiwać jakiejkolwiek zgody na korzystanie z utworu,
      • musisz oznaczyć je imieniem i nazwiskiem autora,
      • musisz oznaczyć właściciela: Muzeum Warszawy,
      • musisz oznaczyć, że utwór jest w Domenie Publicznej.

      Utwory chronione prawem autorskim majątkowym

      Znakiem © oznaczyliśmy utwory, do których autorskie prawa majątkowe przysługują Muzeum Warszawy lub innemu podmiotowi.

      Aby korzystać z utworów oznaczonych znakiem © niezbędna jest zgoda osób, którym przysługują do nich autorskie prawa majątkowe. Bez takiej zgody nie możesz korzystać z utworów w żaden sposób, w żadnym celu i na żadnych polach eksploatacji. W szczególności utworów:

      • nie można kopiować,
      • nie można zmieniać i remiksować,
      • nie można rozpowszechniać,
      • nie można przedstawiać i wykonywać.

      Jeżeli chcesz wykorzystać utwór oznaczony symbolem ©, skontaktuj się z Muzeum w celu uzyskania informacji o możliwości i warunkach udzielenia licencji (zajrzyj do zakładki udostępnianie informacji o zbiorach).

      Korzystając ze zbiorów Muzeum Warszawy pamiętaj, by chronić reputację twórców i instytucji. Zwracamy się z prośbą, by okazywać szacunek dla twórców i oryginalnych prac, a także nie wykorzystywać utworów w sposób niezgodny z prawem lub przy ich użyciu wprowadzać w błąd. Jeśli utwór zawiera wrażliwe elementy kulturowe, nie należy go modyfikować ani wykorzystywać w sposób, który mógłby być niezgodny z pierwotnym zamierzeniem twórcy.

      Zastrzegamy, ze muzeum nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystywanie chronionych utworów przez inne osoby w sposób naruszający obowiązujące prawo, w szczególności za jakiekolwiek naruszenie autorskich praw majątkowych bądź osobistych.

      Słownik pojęć:

      Domena publiczna – jest to dobro wspólne, twórczość dostępna dla wszystkich bezpłatnie do swobodnego wykorzystania utworów w dowolnym celu. Utwory należą do domeny publicznej, gdy autorskie prawa majątkowe wygasły (minęło 70 lat od śmierci autora, ostatniego ze współautorów, daty rozpowszechnienia lub daty ustalenia utworu). W domenie publicznej znajdują się również zasoby, które nigdy nie były przedmiotem prawa autorskiego (podstawa prawna: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Art. 1-5, 36, 37, 39).

      Dozwolony użytek (podstawa prawna: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Art. 23-35) zakłada, że do zapoznawania się z treścią utworu lub korzystania z niego nie jest wymagana zgoda uprawnionego z tytułu autorskich praw majątkowych, przy zastrzeżeniu, że takie zapoznawanie się czy korzystanie nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub godzić w interesy twórcy.

      1. Dozwolony użytek osobisty – oznacza, że każdy może korzystać na własne potrzeby z rozpowszechnionego już chronionego utworu, a także udostępniać utwór osobom pozostającym w relacjach rodzinnych i towarzyskich celem zapoznania się z treścią utworu.
      2. Dozwolony użytek publiczny – pozwala określonej grupie osób na korzystanie z utworów objętych autorskimi prawami majątkowymi, co musi być uzasadnione istotnymi społecznie celami. Dozwolony użytek publiczny obejmuje między innymi możliwość przytaczania utworów, wykorzystania utworów w działalności dydaktycznej i badaniach naukowych, a także udostępniania utworów dla osób z niepełnosprawnościami.

      Prawo autorskie – jest systemem uregulowanym w Ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, który chroni twórców i ich dzieła. Określa także w jaki sposób można korzystać z prac, które wytworzyły inne osoby. W muzeum mamy do czynienia z utworami plastycznymi, fotograficznymi, wzornictwa przemysłowego, architektonicznymi i urbanistycznymi, pisanymi, a także audiowizualnymi. Wszystkie te utwory są chronione od chwili powstania.

      Prawa autorskie dzielą się na:

      1. osobiste – są niezbywalne i nieograniczone czasowo, nigdy nie wygasają i trwają nawet po śmierci twórcy, chronią więź twórcy z utworem. Określają prawo do autorstwa utworu, oznaczenia utworu nazwiskiem lub pseudonimem twórcy, nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania, decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności oraz nadzoru nad sposobem korzystania z utworu (podstawa prawna: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Art. 16).
      2. majątkowe – mogą być przenoszone na inne osoby i wygasają po pewnym czasie, określają prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji. Autorskie prawa majątkowe przysługują twórcy lub jego następcom prawnym (w tym spadkobiercom). Twórca lub jego następca prawny może udzielić innym osobom licencji (wyłącznej lub niewyłącznej), do korzystania z utworu w określony sposób i na określonych warunkach (podstawa prawna: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Art. 17).