fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Aktualności

03.07.2020 / Aktualności, Kultura online, Wydawnictwa

Entuzjastka: fotografie Zofii Chomętowskiej

Entuzjastka: fotografie Zofii Chomętowskiej


W pierwszej części albumów fotografki Zofii Chomętowskiej czytamy o początkach jej zainteresowania fotografią. Dowiadujemy się o czasie spędzonym na Polesiu, o rodzinie i przyjaciołach. Czytamy o podróży po Europie oraz przeprowadzce do Warszawy związanej bezpośrednio z początkami kariery zawodowej fotografki.

Wiele jej zdjęć wykonanych na Polesiu oraz podczas podróży po Europie nawiązuje do nurtu w fotografii artystycznej nazywanego piktorializmem od łacińskiego pictura (tj. obraz, malarstwo). Fotografia miała wyrażać emocje kierujące fotografującym oraz pokazywać jego umiejętności fotograficzne oraz możliwości późniejszej obróbki obrazu w ciemni fotograficznej. Efektem miał być możliwie najpiękniejszy wizualnie obraz z elementami graficznymi i malarskimi.

Artyści wykonujący fotografie piktorialne używali technik szlachetnych z których Zofia Chomętowska w swojej pracy nie korzystała. Jednak pomimo tego została uznana za artystkę przez elitarne grono “fotografików” skupionych wokół Jana Bułhaka.

Książka Zofii Chomętowskiej do kupienia w naszym sklepie

Zadanie

Znajdź w książce i internecie fotografie Zofii Chomętowskiej oraz nazwiska i zdjęcia przedstawicieli piktorializmu. Postaraj się wykonać kilka zdjęć inspirowanych fotografiami Zofii Chomętowskiej. Zastanów się jak uzyskać podobny efekt na swoich fotografiach. Co wpływa na ich wygląd, jakie emocje mają przekazywać, jaką zastosować technikę itp.

Warte zapamiętania

Słownik fotograficzny

Odbitki bromowo-srebrowe – papier pokryty warstwą światłoczułą zawierającą bromek srebra, naświetla się za pomocą negatywu, a następnie wywołuje.
Guma – papier pokrywa się mieszanką światłoczułą: soli chromu, gumy arabskiej oraz farby. Miejsca naświetlone tą mieszanką pod wpływem światła stają się nierozpuszczalne w wodzie.
Olej – odbitkę wykonywało się z negatywu wielkoformatowego, by stworzyć matrycę papier pokrywa się żelatyną oraz uczulonym dwuchromianem potasu lub amonu. Następnie naświetla się, a po wypłukaniu w wodzie na powstałą garbowaną strukturę nakłada się farbę.
Bromolej – w technice tej możliwe jest wykorzystanie powiększalnika. By stworzyć matrycę na odpowiednim papierze wykonuje się odbarwioną i zgarbowaną odbitkę srebrową.
Przetłok – odbitka srebrowa (zgrabowana i odbielona) pokrywana jest farbą olejną. Następnie odbijana na papierze za pomocą prasy do technik graficznych.